Johanne Hildebrandt har inte fattat infrastrukturens kollaps

Standard

SJ AB har i princip kollapsat under trycker av profitkraven. Profitkraven innebär mindre personal från över 20.000 1982, till dagens 4000-5000. Vilket innebär sämre service. Sämre bemanning på tågen, sämre bemanning på stationerna (se öppettiderna ex. Linköping stänger före 18.00 lördag etc). Det innebär också sämre reparationer av fordon och lok. Det innebär dålig reservhållning med personal som vid tillbud inte finns tillhanda.

JH har jobbat som växlare på 80-talet med tågkaos påstår hon. Själv började 1981 på SJ och det ”tågkaos” som då var är inget mot dagens tågkaos, där X-2000-tågen p.g.a fattigt underhåll brakar ihop ständigt, utan att företaget gör något åt problemet. Samma sak gäller Trafikverket, som har smal budget för att passa marknaden. Ty mantrat på SJ AB är att vara ”konkurrensvärdig” mot utländska och inländska entrepenörer som dyker upp.  Dvs dra ned på kostnaderna. Konceptet från Johanne Hildebrandt är att konkurrensen minimerar förseningssiffrorna, underhåll, etc etc,  vilket kan te sig som att sätta bocken framför trädgårdsmästaren. Avregleringen innebär sämre service och underhåll, p.g.a ekonomisk automatik som styr profiterande företag. Enkel matematik, som Peps Bloodsband säger i en sångtext. ”Ska det vara så svårt att fatta, att ett och ett är två, två och två fyra, ska det vara så svårt att fatta…” slut citat. Det var bättre förr när det fanns SJ-anställda snöskottare, idag kan militären inkallas i tolfte timmen, då det redan är för sent. Eller så får en konkurrent till SJ AB ta ut oförskämda priser på reparationer som inte är av högkvalitet.  Att Johanne Hildebrand   www.aftonbladskrönikör (krönika idag om SJ), arbetat som växlare på SJ på 80-talet, hindrar inte att hon inte förmår analysera en given situation. Se också Lena Anderssons utmärkta krönika i en morgontidning häromdagen, varför marknadskonkurrensen,  slår ut kvalitativ persontrafik, och godstrafik.

Annonser

2 responses »

  1. Ja, det var intressant att läsa Lena Andersson i DN. Egentligen var det inte svårt att räkna ut hur det skulle gå på förhand. Dessutom fanns ju exemplet från Storbritannien med olyckan Thatcher.
    Lena A skrev ju bl a att järnvägen är ett NATURLIGT monopol!
    Intressant att i tidigare i samma DN kitiserades privatiseringen av Svensk Bilprovning: inga praktiska skäl bara ideologiska.
    Börjar man på DN lämna tron på privatisering?

  2. Militären? – är inte dom i Afghanistan? Men ett förslag borde vara: Ta hem trupperna och sätt in dom att t.ex. putsa tågen. Då skulle de göra nytta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s