Paraqvat livsfarligt bekämpningsmedel

Standard

Paraqvat används vid sojaodlingar i Latinamerika, bekäpningsmedlet är effektiv, men dödar inte bara insekter. Nervgiftet ett av de absolut farligaste säger Kemikalieinspektionen i Sverige. Giftet får inte användas i Sverige. I Brasilien har lågt räknat 6000 personer insjuknat, och många dött. 50 fall på varje registerard insjuknad räknas inte, säger hälsoexperter i p1 radio förmiddag  idag. Misshandel av kritiker är vanligt, av sojabaronernas lejda gäng. Kemikalien sprids via flygplan. En gång glömde piloten stänga av spridaren, och spred giftet över stad, djur och människor blev sjuka. Djuren betar av giftet, kött äts av männsikor., även svenskar äter kött från Brasilien, Paraguay etc. Inkomsten hamnar hos multinationella företag inte jobbarna. Brasiliens jordbruksminister tycker det är för dyrt att använda, andra mindre giftiga bekämpningsmedel. I San Cristobel i Brasilien dricker barnen vatten innehållande giftet. Blodprov visar det. Cancer och nervsjukdomar och missbildningar, är resultat av giftspridningen i Latinamerika. I Sverige vill inte Lantmännen veta något. I Sverige används sojan som mat vid grisuppfödning. Lantmännen är störst i Sverige, och vill inte känna vid giftet. Kostnaden för sojaråvaran, är viktigast säger Lantmännen. Köttpriset är viktigast. Kemikalieinspektionen vill ställa kav på råvarorna vid importen, importören ska göra det. Clas Johansson på Lantmännen,  deltar i rundabordssamtal, som pågått i fem år. Samtal som inte når Brasilien överhuvudtaget, säger jordbruksministern i Brasilien. Ny mark röjs för sojabönor, nya offer krävs, matens pris.

3 responses »

  1. Inget Europeiskt land betalade ett högre pris för kampen mot hitlertyskland än Vitryssland. Knappast ett hus stod kvar, och 25% av landets befolkning dog i kriget. De vitryska partisanerna var framgångsrika, men det kostade. ”Idi i smotri” beskriver detta. Kotka kritiserar gärna den svenska vänstern, men Vitryssland verkar inte vara ett land som intresserar honom. Det är lätt att åka till Minsk. Vad säger Kotka till sina vitryska vänner när de berättar om ”Bagration” eller frågar om han vill besöka Chatyn?

    • Herr Larsson har inte läst något av av Herr Kotka ifråga om Vit Rysland ity Kotka inte har skrivit något om detsamma ????

  2. Herr Larsson har jag fått heta ända sedan en viss sovvagnsscen härjade som en landsplåga i min barndom.

    Dan Kotkas blogg är den på vänsterkanten som har störst underhållningsvärde. Kotka skriver snabbt, ibland med kommentarer till händelser nästan innan de inträffat. Han har tvärsäkra åsikter om allt. Jag slog vad med mig själv om att han överhuvudtaget inte skulle kommentera det vitryska valet, och Kotkas blogg blev min lackmustest på hur bildade vänsterbloggare skulle kommentera valet, d v s inte alls.
    Jag är något fascinerad av hur ett land som offrade så mycket i kampen mot fascismen röner ett så litet intresse, men det bekräftar det jag brukar säga till mina vitryska vänner; svenskar vet mycket lite om Belarus och de är i största allmänhet ointresserade.
    I Palmes berömda jultal 1972 nämner han Oradour och Lidice, två byar som utplånades av nazisterna. I Vitryssland fanns hundratals ”Oradur” och ”Lidice”, förevigat i Chatyn. Med en flygtid kortare än till London eller Bryssel har inte så många svenskar besökt denna gripande minnesplats.
    Henrik Linde skrev en bra Fib-krönika om bristen på kunskap om Sovjetunionens roll i kampen mot nazityskland. Men t o m han missade lite. Jag påpekade i all vänlighet, och min kommentar upptogs väl, att mina vitryska vänner skulle protestera mot hans påstående att ”tyska styrkorna drivits ut från nästan allt sovjetiskt område våren 1944”. Befrielsen av Vitryssland, ”Bagration” inleddes i själva verket inte förrän 22/23 juni 1944, i alla tiders största militära operation.

    För övrigt är min uppfattning att herr Lindelöf, om jag får fortsätta använda det överhövliga tilltal han använde i sin kommentar, skrivit det bästa jag läst om socialdemokraternas skolpolitik, eller ska man säga brist på skolpolitik.

Kommentera

