Dödsboet Saab

Standard

För ett och ett halvt år sedan räddades Saabarbetarna tillbaka till ett företag, som i princip hade upphört, då svenska staten genom Statsgälden och Bo Lundgren bland annat, gick som garant för fortsatt bilproduktion. Många, de flesta hade sett Saab gå i graven. Nå, glada Saabarbetare betraktade särskilt chefen och VDn Jan Åke Jonsson, som hjälte i sammanhanget. Utanför honom gestikulerade det lilla marginella Spykers Victor Muller vilt. Han är idag ordförande i Saab, därtill har en ökänd rysk affärsman tillkommit, en man som benämns som opålitlig och en belastning för Saab.

Saab har idag fordringsägare hängande i kjolarna, (Saab produktion idag hälften av det lågt räknade 60-70.000 bilar/år), fordringsägare som säljer komponenter till Saab och inte fått betalt sedan slutet av december 2010. Victor Muller ropar på nyemission, och friskt kapital till företaget. Frågan är om det överhuvudtaget går. Att Jan Åke Jonsson avgår som VD för Saab, efter 40 år med sin ögonsten kan vara tecken på att Saab sjunger svanesång. Victor Mullers ”affärstankar”  bortom räkningshögarna,  får VDn  J.Å. Jonsson att avgå, och slippa dras ned i djupet.

Innan skeppet sjunker borde arbetarna gå i strejk, och kräva Victor Mullers, det skulle innebära en liten frist.

Annonser

2 responses »

  1. Jag tror du har gjort en i stort sett riktig analys.

    Hos riksgälden ligger nu – enligt sr idag – en ansökan från en rysk miljardär. Han vill gå in med pengar i SAAB. Och det är väl ingen högoddsare att anta att ryssens ansökan kommer att bli beviljad. Pengar luktar ju inte, som man brukar säga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s