Grotesko och Förflackning, styr Stockholm stadsarkitektur

Standard

Slussen ska bli en motorväg, med affärer och kommers. Borta är kulturbyggtanken. På sextiotalet avhumaniserade betongnissarna, våra centrum. Gamla kulturbyggnader, föralldel, ofta med dass ute på gården i värsta fall, revs med applådåska, från stadshusen i landet. Gammal träbyggnation påminde, om fattigdom. Författaren Ivar-Lo Johansson (fattigdomstanken) applåderade, också rivningarna, med Hjalmar Mehr i Stockholm, som Överste Rivmästare.

Nu har vi en ny maktkonstellation i Stockholm, bestånde av tjurnackade moderater, och folkpartister, som fortsätter rivningshysterin, och delar befolknuingen i två läger. Det är inte frågan om ”dass på gården” längre, utan storskaliga megaprojekt, som Waterfront, nära Centralstationen vid Vasagatan, som nu skymmer det gamla Stadshuset byggt 1920 ca, från Vasagatan sett, och bildar en MUR mot Norrström, Stadshuset har interantionell klass, enligt arkitekter.

Flera höghus planeras av högerallinsen i Stockholm, som ska förtäta Stockholm, till priset av förfulning och kulturell/arkitektisk  förflackning, som är signum, för det kulturella C-laget, som alliansen i Stockholm, består av.

Annonser

12 responses »

  1. När det gäller träbebyggelse borde alla ”betongnissar” besöka Röros i Norge, där finns timrade stockhus som med tjäran som bevarare fungerat sedan 1700-talet. När det gäller Slussen kan det bli en nationell skandal för många år framöver. Och om peak-oil redan passerats, varför då inte satsa på utbyggd kolletivtrafik? I Göteborgs-Posten föreslår prof. em. Lars Nordström (fp) idag att tunnelbana byggs i Göteborg. Kan man åka tunnelbana i Pyonyang i Nordkorea, så varför inte i Göteborg…

  2. Jag är läsare av arbetarlitteratur,har t.o.m haft studiecirkel i ämnet
    för besvikna Bibliotekhögskoleelever under 1980-talet, däribland
    Fibbarna Jan-Erik Johansson och Jan Liden.
    Detta applåderande skulle stå i någon av hans 60-talsromaner,
    eller var det i en artikel. Fast jag nog äger 90% av Ivars böcker
    har jag ej lagt detta påstående på minnet.
    Kan någon hjälpa mig?

  3. Fel. Slussen ÄR redan motorväg. Motorvägskorsning, närmare bestämt, med klöverslingor och allt.

    Man skulle förvisso kunna ha hoppats på ett steg bort från bilanpassningen, med tanke på det allt högre oljepris vi har att vänta. Men en minskning från tolv bilfiler till åtta är inte SÅ dåligt, trots allt!

    Och fulhet är inte beroende av höghus eller ej. Kartongarkitektur är kartongarkitektur, även om den bara är två våningar hög!

  4. Varit i kontakt med Ivar Lo-sällskapet och där kan man inte
    heller hitta något uttalande som styrker ditt applåderande.
    Källhänvisning verkar inte vara Dagens Kotkas bästa gren.

  5. Jag har alla Ivar Lo-böcker och har läst dem, där finns inget skrivet om detta; minnet kan förstås svika.
    Däremot vet jag att i en intervju i en tidning uttryckte Ivar Lo sin glädje över att just hans gatstump var asfalterad.

    • Jadå han pratade om den ”nya staden” tyckte om att det gamla revs, enligt vännen Dan Mellin, föreståndare för Ivar-Lo-museét. inte bltt fråga om små asfaltbitar, alltså.

  6. Så Dagens Kotkas källa till Ivar Los applåderande är alltså
    samtal mellan Ivar och Dan Mellin på tu man hand.
    Det var alltså inte ”allmänt känt fråga vilken läsare som helst,
    som läst arbetarlitt.”
    Visste Dagens Kotka om Dan Mellins samtal med Ivar den 11/12
    eller är det en efterhandskonstruktion

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s