När småaktigheten får råda och småborgaren

Standard

Inte trodde jag mina ögon i Västerhaninge bibliotek. Ledninen har installerat ett myntlås. Orsaken sägs vara att ”knarkare använder toa”. etc. etc. Inte löser vi ett samhällsproblem med att låsa ute folk. Man har hittat sprutor på toa, på skötbordet, säger vakthavande befäl. Alla år jag frekventerat bibioteket i Västerhaninge har ordningen rådit, också på toaletten. Samhällets olycksbarn har vi alla ansvar för. Vi lever i ett samhälle där utlåsningen, accelerar. Det byggs communtys, som ingen utomstående kan bes(p)öka utan koder, och varsel. Ett kommunalt bibliotek kan inte rätta sin policy, efter några stackare. Eller ? Ska vi då acceptera kaderverdiciplin ? Det är en klassfråga. Bibliotikarien som jag språkade med blev för mig den eviga småbourgouisin. Den som ser utväg genom utlåsning, inlåsning, och på stället, march. Frågan är icke teknisk, den är mänsklig, alltså. Kolla med Abf-huset Sveavägen i Stockholm. Göran Eriksson och ledningen, har inte infört myntlås. Jag har frågat Göran han säger inte mycket, men ler som han brukar. Det säger att arbetarrörelseidologin lever, vi tar hand om våra, typ.

One response »

Kommentera

