Men är det inte Fingal Olsson som sitter där, nej det är prästen från Jordbro

Standard

Han som sitter framför mig är en präst från Jordbro. Under 1970-talet anordnade jag en insamling för Demag jobbarna, under en strejk. Prästen hjälpte till med sin predikan. Vi fick in mycket pengar till Stödfonden. Så en dag var prästen borta. Mannen med den beskäftiga hatten där framför mig i tunelbanan, gav sig iväg till nya jaktmarker. Innerstan i Stockholm en församling ganska olik Jordbros milt uttryckt. Vid Sveavägen. Lycka till prästjävel, tänkte jag. Det var som den stridbarste av oss i Haninge, en norsk tjej som levde med Lenin, under kudden. En dag sa hon ”jag ska flytta till Älvsjö jag får ingen dagisplats i Haninge”. Jaha, är det ideologiskt försvarbart ,vi hade en planerad geografisk uppdelning, av oss ungkommunister. Något svar fick vi inte, hon försvann med sina teorier, som en avlöning. Nu sitter hon och pratar hedersmord dagarna i ända,  i något organ. Karriär. Men någon stor revolutionär blev hon inte, som hon predikade för oss. Amen.

Kommentera

