Var finns rasismen

Standard

Det finns de som ägnar dagar veckor och år att ”bekämpa rasismen”. Jag vet inte var den finns. Så jäkla blind. Var finns den ? Jag jobbar i den offentliga sektorn och träffar massor av människor varje dag. Möter ingen rasism. Inte heller i de kollektiva transporterna jag åker till och från jobb. Tvärtom ser jag lugn och ro. Ser vänliga ansikten ibland trötta, men aldrig några anspelningar om bättre människor än andra. Den rasism jag trots allt ser är i sådana fall de som sitter och tigger på Stockholms gator, inte alltid lytta och skadade människor, utan allt mer friska unga från öststaterna, som ser tiggeriet som ”inkomstkälla”. De unga skulle jag vilja tilltala (men gör det inte) och säga; ”ta din säng och gå och åk hem”, eller stanna, och skapa något av värde, etc, etc. .  Tiggarna är fler och fler, och resultat av utslagning och misär, skapad av -vi och dom-  mentalitet-, efter en skala från noll till tio, beroende på var du befinner dig, på samhällsstegen. Den rasismen är alltså ekonomisk grundad. Men den här som Expo etc. skriver om, var finns den ? Kanske hos myndigheterna som på oklara grunder, inte låter folk stanna i Sverige, på grund av våra ekonomiska motiveringar (läs egoistiska). Vad säger du ? Bostadsegragationen är inte rasism vad jag förstår, utan en ekonomisk utmejsling var folk ska bo. Arbetslösheten som drabbar invandrare hårdast, är kanske en form av rasim, men inte det Expo talar om, vad jag förstår. Nå, vad tycker du ?

4 responses »

  1. Som gift med en invandrad kvinna ser jag om inte rasism så i alla fall en sorts insulär överlägsenhetsattityd från infödda svenskar mot invandrade. Man liksom tror att den som bryter eller heter något konstigt inte begriper något och helst ska hållas utanför. Möjligen duger dom till att skura trappor.

    Detta drabbar förvisso inte bara invandrade. De som har makt att anställa någon eller fördela gracer i allmänhet går helst till det välbekanta, helst till såna som han själv. Detta har utretts av en av världens främsta sociologer, Charles Tilly i hans bok Beständig ojämlikhet från 1998, sv övers 2000. Det feminister retar sig på har förstås exakt samma orsak.

    Att boendesegregationen är ekonomisk har du dock rätt i. Vissa områden är dåligt hopkomna och skys därför av alla som har ekonomisk möjlighet. Andra är bättre och där tränger de välbesuttna ut resten.

    • Rasism som i Frankrike har vi inte. Inte heller som i Danmark och Tyskland, det snerae dokumentarat i begreppt ”gestarbatein”. Finland har också en latent rasism kanske ohöljd.

  2. Sedan man lade ner samernas lärarutbildning kring 1850; har det inte funnits någon ordnad lärarutbildning för samer. Det tycker jag är rasistiskt. Medellivslängden för romer är flera år kortare än övriga svenskar. Jag tror ingen väljer att tigga istället för att ha ett fast jobb.

    • Tycker inte det räcker för att säga att Sverige är rasistiskt staten är det i många fall, men inte folk i allmänhet/staten inte tongångarna, det har jag inte upplevt, som sagt.

Kommentera

