Postkodlotteriet kan omöjligen stå för mänskliga rättigheter

Standard

I början av veckan stod Postkodlotteriet för ett evenemang för ”mänskliga rättigheter” på Konserthuset i Stockholm. Jag råkade gå förbi där samma dag, och undrade vad som var på gång. Lotteri är i mitt tycke ett av de värsta cyniska spelet i vårt samhälle, och själva karaktären på vårt ihopfallande värdesystem, att solidariskt stå upp för människor med sämre ekonomiska förutsättningar än andra. Varje gång jag får brev från Postkodlotteriet river jag det på mitten, och ser framför mig dom som gör pengar på folks svett, och förhoppningar. Socialdemokraten partiledare Stefan Löfven var en av gästerna, tillsammans med krönikören och grekiskan Alexandra Pascoalidou, liksom förre ärkebiskop K.G Hammar. Solida människor med brett rykte, som ger ansikte åt livets lotteri. Fyskam.

One response »

Kommentera

