Krönikör Johan Norbergs desperation

Standard

När en människa är desperat håller på att drunkna för att vara drastisk reagerar människan reflexmässigt. Djupt nedärvda reflexer om det räcker beror på från fall till fall, och omständigheterna. Tänker så när jag läser Johan Norbergs Metrokrönika idag. När han ska förklara Greklandkrisen och Spanienkrisen två länder som hamnat på den kapitalistiska kyrkogården och omgivningen slåss om vem som ska slippa betala fattigbegravningen. Då tar Norberg fram det ödesdigra kommunistspöket ur garderoben. HUU. Eller är spöket uttjänad förbrukad har tiden runnit från Johan Norbergs nyliberala käcka mediciner ? Jag tror det. Jag ser en patient den europeiska marknadsgycklaren, som stötandas på kliniken. Jag ser en bekymrad Johan Norberg som tittar in genom persiennerna utan att våga gå in till den svårt sjuke som stötandas och får dropp. Patienten är inte ofer för ”Stalin, Mao” eller någon annan historiskt spöke, det är Johan Norbergs släkting marknadsekonomin, det skapar desperationen och reflexbeteènde hos de förmenta eknomiska beteèndevetarna, som förklarar krisen med gammalt historiskt mögelbröd. Nej inte ens änderna äter den födan och änderna drar iväg från det torrlagda vattendraget, Johan Norberg.

3 responses »

  1. Heh. Ja, om grekland så upprepas gång efter annan massa myter om lata greker, det vara bara de saker som kom arbetande greker till del som var problemet, inget annat, gud förbjude att man skulle säga något sådant.

    Postulerade följande för en liberal här om dagen: INGEN större industri har byggts på fria marknadens villkor, de har alla hjälpts till sin storlek med en stat i ryggen. Storindustri uppstår helt enkelt inte på det viset.

    Han svarade med att jag påstod att tyngdlagen inte kommit till utan statens hjälp. Vilket jag påpekade var nonsens eftersom ekonomi inte är en naturlag, utan politik under annat namn. Så jag efterfrågade ett enda exempel som kan falsifiera tesen, ETT. Jag väntar på svar än…

Kommentera

