Klassförtryck du har det bra i Sverige

Standard

Visst klassförtryck är starkt begrepp. Klasspolitik kanske är bättre ordval. Jag äger inget förutom min kläder och min bostad. Vid en felsägning kan jag råka illa ut. Vid flera felsägningar kan jag få sparken. Du behövs inte lilla vän, det finns massor med sådana som du, som vill ha ditt jobb. Sådan som har vett att hålla käft. Klassförtryck säger du, inte om du håller käft. I Indien tävlar fattiga om maten med råttorna i slummen, i de stora städerna. Folk som inte behövs. Småbönder som blivit av med jorden, för att exploatörerna kommer med sina maskiner och odlar oljepalmer på din jord. Sedan 100 år ärvd släktjord, som idag tillhör exploatörerna, juridiken och sedvanerätt existerar inte, därför att korrupta ämbeten är till för att hålla småbönderna på plats, i slummen. Ändå är vi av samma korn den indiske småbonden och jag som ska hålla tand för tunga, annars inget jobb. Skillnaden är att korruptionen i mitt land inte är av den indiska digniteten, klassförtrycket inte lika synligt. Men klassförtryck eller klasspolitiken är det samma. Exploatörernas makt råder. Politikerna som är sövda av löner ovanför underklassen plåstrar och babblar om rättvisa och mänskliga rättigheterna framför näsan på exploatörerna, som råder.

Kommentera

