Vilken fest ”är över” Peter Kadhammar

Standard

När jag började jobba 1968 på kontor, fick jag en minimilön, som släpade efter alla de andra på kontoret. Dåliga råd sa att jag skulle ligga lågt med lönekrav. Under hela 1970-talet hade jag så ja klarade mig precis. Inte pengar till några fester. När jag bildade familj under mitten, och senare del av 70-talet, gick det precis ihop.- Ibland tårades ögonen när vi skulle betala kvarskatten,  för att det inte blev något över till #festen” du Peter Kadhammar talar om. Det var fråga om att få ihop till maten blott. Om du nu har haft pengar över för ”festen”, kan du redogöra för det, istället för att skriva massa strunt om en ”fest” som aldrig varit för arbetarfamiljer i Sverige. Inte ens under de ekonomiskt friska åren vid uppgången för svensk industri, har et varit någon ”fest”, och jobben har kommit och gått, med arbetslöshet ibland också under ”ljuva 60-tal” läs Tage Erlanders funderingar t.e.x i de små skrifterna arbetarrörelsen gav ut under 60-talet. Det är ju arbetarna som betalat festen för  överklass- och medelklass. Arbetarlöner har aldrig räckt till sparande, inte för de som haft ett kommande släkte att förvalta.

Kommentera

