Kofi Annan ”värst för Iraks befolkning” anteckningar från ett samtal i radio p1

Standard

Människor i muslimska länder utpekade under Busheran, men bättre efter Barak Obama. Irak- kriget illegalt, varför ? Jag klargjorde att Irakkriget inte var förenligt med FN-stadgan. Den åsiket är inget nytt, men jag använde inte ordet – illegalt – för att inte splittra världen, hade jag använt begreppt illegalt, hade situationen blivit värre. Endast säkerhetsrådet kan ge klartecken för ett ingripande i Irak. Vi hoppades att USA inte skulle gå vidare utan andra omgång i säkerhetsrådet. Varför användes inte starkare uttryck ? Nej jag kunde inte, tror du att det hade stoppat kriget. Begreppt illegalt hade inte ändrat krissituationen. Efter kriget måste vi fortsätta  samarbeta. Vi försökte alla hårt med det vi kunde, men jag har inte sett mycket av vårt hårda arbete presenterad i massmedia. I säkerhetsrådet gjorde vi vad vi kunde. Militären Powell visste mer om kommande kriget än någon annan utanför presidenten, honom hoppades vi på. Powell förstod säkerhetsrådets vilja. Dock var han inte ensam i regeringen, och kanske i minoritet. Du talar om ständig amerikansk arrogans mot FN. USAs Albraight ringer dig om ett uttalande halv fem på morgon. Vad gjorde du. Nej, jag gjorde mitt eget uttalande. Jag tackade henne, och sa att jag är fullt kapabel att göra det själv. Albright var på dig flera gånger är det normalt att påtryckningar sker på detta sätt. Ja, det är svårt att ha med en supermakt att göra. Men som generalsekretare representerar jag 195 stater. Tror att du lägger märke till att Albright min vän, ändå respkterar mig som generalsekretare.

Arafat ville inte bli bjuden till Camp David. George W Bush hade djup aversion mot Arafat hur der du på det. G.W Bush  ville inte ”ge något,” hans känslor för Arafat styrde Bushs avsaknad av stöd för palestinerna. Före Irakkriget var Irak under starka sanktioner från USA och väst. Varför är inte Israe linställd för sanktioner. Dubbelmoral säger Kofi Annan.

Iran bör vara öppna för inspektioner säger Kofi. Det vore stort misstag att anfalla Iran. Vi måste fortsätta med de diplomatiska samtalen, säger Kofi.  Expand the cake säger Kofi tala om annat än kärnprogrammet och menar att man måste tala annat med iranierna.

Syrien där kan det sekteristiska våldet som kan spridas utanför Syrien. Syrien är inte Libyen Syrien kan explodera inte implodera säger Kofi. Det finns kurder, asyrier, kristna etc. en politisk lösning måste till som gör att säkerhetsstyrkorna kan fortsätta sitt arbete, och att regeringsorganen blir intakta. Men det händer inte nu eftersom det finns regeringar som tror på militära lösningar. Saudi Qatar, Turkiet m.fl.

Hur ser du motståndsrörelsen ? Där finns al `Qaida och hela skaran av miliser, och det är inte konstigt om dessa blir anklagade för illdåd, efter inbördeskriget.

Från radio p1 lördag 10 november lördagsintervjun Thomas Rahmberg

Kommentera

