Erövra rätten till julen och värdig tillvaro

Standard

Massor av barn i Sverige har ingen ”riktig jul” de marteras av dålig ekonomi och dåligt fungerande familjesituation. Julklappar för dem innebär att familjen får arbete och försörjning. Missbruk kantas ofta situationen i hemmet. Denlånga julhelgen och jullovet från skolan innebär ytterlig påfrestning för de utsatta barnen i Sverige. Omkring 3000 barn har sett sin familj vräkas de senaste åren. Barnens rättigheter ser dessa barn som fromma utsagor, i paritet med julsagor. När medelklass journalister ifrågasätter julen brukar journalisterna -som själva inte lider brist på ro- kräva att överkonsumtionen vid jul stoppas. Att julklappshysterin stoppas. Julen är dock i djup en klassfråga. Mycket skit flyt upp med julfirande. Då ställs den egendomslösa fattiga familjen, och barnen,  i bjärt kontrast till ”överkonsumtionen”.

Ett svar »

  1. Klassamhället gör sig påmint i livets alla skeenden och det gäller om inte just vid semestrar,
    lov och storhelger. Slutade själv fira jul 1968 då jag istället började fira s.k Alternativ Jul i min
    födelsestad Trollhättan, har många fina minnen från dessa tillställningar, numera är ju även
    Alternativ Jul mycket strikta föreställningar i förhållande till det improviserade firandet 1968.
    Arbetarklassbarnen har jag kommit i kontakt med genom mina yrkesval, senast som biblioteks-
    assistent hade jag väldigt bra kontakt och barnen berättade indirekt hur läget var hemma.
    Vid ett tillfälle fick jag höra att två elever blivit moderslösa, tog med dom till en Pizzeria och
    bjöd dom, det är gesten som räknas.

    Nu skall jag titta på Mo Yans Röda fältet i TV2

  2. Det är ingen självklarhet att sätta människan i centrum i dagens arbetsliv.
    En tendens är att gömma sig bakom en datorskärm, att möta människor öga mot öga
    kan ju medföra obehagligheter i värsta fall. Blunda och snabbt till nästa trygga vrå.
    Prata med människor ”live” är väl det radikalaste man kan göra i dagens samhälle.

Lämna en kommentar