Visst gör det ont att ha fel men knoppar brista

Standard

Ibland har jag fel som alla människor. Tankar leder fel. Bloggar man mycket som jag gör är det oundvikligt, att mina tankar leder fel ibland. Då är det inte värre än att jag rättar mig, inte blir ett med felet och blir känd som han som ”alltid har fel”. Det finns skrämmande exempel på ”han som blivit ett med felet”. Jag tänker på förra Justitekanslern Göran Lambertz som biter sig fast i synen på Thomas Quick. Överbevisad i rättande domar som nu är uppe i fem morddomar som Quick blivit ”befriad” från, påstår Lambertz att Thomas Quick, ”fortfarande är skyldig, p.g.a bevisen inte räckt ända fram”, eller hur Lambertz resonerar. Antingen är en person skyldig, och blir dömd, eller så är personen bevisligen inte skyldig, och blir därmed friad i rätten. I Sverige har vi ingen ”folkdomstol”(tredje man), som dömmer oskyldiga, utan att ha blivit överbevisad i en rättegång.

Nå, har jag blivit överbevisad att ha fel, är jag inte sämre än jag kan rätta mig. Det är normalt i ett samtal, och man ska vara tacksam att folk tar sig tid att påpeka ens fel och brister även om det smärtar. Inte bita sig fast i prestige, och bli till åtlöje.

Ett svar »

  1. Vad är det för sakfel i din artikel om AB:s kampanj? Överbevisad av vem.

    Misstänker att du inte vågar stöta dig med Knut Lindelöf, ägare av den här sidan, har bestämt sig för att du, jag Tommy Sjöberg och Stefan Lindgren är fel ute om Åsa L. det återstår väl att se när alla fakta kommer upp på bordet. Har Åsa L. bett Lasse Wilhelmsson om ursäkt.Det hela påminner om hur Olof Lagercrantz gick ut efter Palmemordet och skuldbelagde alla som hade varit kritiska mot Palmes politik, t.ex Jan Lindhagen kom aldrig tillbaka i spalterna.

    Kan någon förklara för mig varför Åsa L. läser all skit som skickas till henne från hatsajterna,
    hon vet väl i förväg vad som står där. Kan hon inte låta Jan Helin läsa skiten först. Det är nånting som inte stämmer med hela projektet och det är tragiskt att hon mår skit, vad är AB:s lednings roll i det hela. Både Salman Rushdie och Lars Wilks visste väl att dom trampade på minerad mark
    när dom kritiserade Koranen och islam. Jag och flera med mig visste inte om dessa hatsajter,
    men nu är dom kända.

  2. En gång i tiden tyckte jag att Lambertz var bra. Nu har jag helt ändrat uppfattning om honom. Jag har hört honom snacka. Kan det ha varit Uppdrag granskning som gjorde ett reportage med honom?
    Hur som helst, i programmet snackade han så jag undrade om han verkligen är klok.

    /Skvitt

Lämna en kommentar